. Zasigurno vas je već upitao ili će vas upitati o teškoj situaciji koja pogađa stotine tisuća ljudi, koji na svom putu za bolju budućnost, pristaju i u našoj državi.
Ne ignorirajte dijete ako se zainteresira za novonastalu situaciju jer ono od vas očekuje istinu. Nikako ne dopustite da mu iskrivljenu sliku predstavljaju u vrtiću ili školi, jer djeca su sklona polovične informacije dobivene u kući, širiti dalje kao da je riječ o potpunoj istini.
Vrtićancima usporedite situaciju s poznatim aktivnostima
Suočavanje s činjenicom da neka djeca ostaju bez vlastitoga doma malu djecu može jako uplašiti. Sigurnost je ono čemu vrtićanci najviše teže, a strašne informacije o djeci koja putuju bez doma, a ponekad i stradavaju, djecu mogu dovesti u situaciju da se boje i za vlastitu sigurnost, iako im prava situacija o izbjeglicama nije sasvim jasna.
Primarni cilj u tom trenutku mora vam biti vratiti djetetu osjećaj mira i sigurnosti. Konkretno, izbjegličku krizu možete objasniti uspoređujući je s nečim što je djetetu blisko. Prisjetite se nekog crtanog filma u kojem se dogodila elementarna nepogoda kao što je poplava ili potres. Objasnite mu kako su likovi tada morali napustiti svoj dom i potražiti ili izgraditi novi.
Ako ste jednom kampirali, podsjetite ga na to iskustvo i objasnite mu kako izbjeglice također kampiraju neko vrijeme kako bi sretno stigli do novoga doma u kojemu će biti sretni i u kojemu će imati kuću, igračke, hranu i odjeću.
Školarci su u stanju iskazati empatiju
Školarci su dovoljno veliki da se mogu poistovjetiti s djecom koja su ostala bez doma. Oni imaju iskustvo gubitka osobnih stvari, omiljenih igračaka, a ponekad i osoba pa s njima možete otvoreno popričati o situaciji. Objasnite im kako je razlog ove situacije rat u njihovoj zemlji koji ih tjera da idu za boljim životom.
Iskoristite ovu nesretnu situaciju kako biste s djetetom porazgovarali o situacijama koje nas ponekad znaju iznenaditi i promjeniti nam život. Potaknite ga da razmisli o tome koliko je sretan jer ima svoju kuću, svoju sobu, svoje roditelje, prijatelje, može odlaziti u školu i baviti se raznim aktivnostima.
Pred djetetom nastojte izbaciti sve političke konotacije i aluzije na (ne)sposobnost trenutne vlasti, vjerske i ideološke razlike i netrpeljivost. Takve razgovore ostavite za vrijeme kada dijete nije u prostoriji, a njemu dajte do znanja da je riječ o ljudima, o djeci koja imaju svoju priču, svoj život koji su morali ostaviti kako bi došli na mjesto koje će za njih biti sigurnije.