Nerijetko se ističe kako ne čitamo dovoljno, kako ne kupujemo knjige i kako su naša djeca u školi poprilično nezainteresirana za čitanje lektirnih i ostalih naslova.
Postavlja se pitanje kako u tom ozračju odgojiti mališana koji će od najranije dobi prigrliti knjigu i razviti glad prema pisanoj riječi kao prema slasnim kašicama, jer čitanje je sastavni dio zdravog odrastanja baš kao i jedenje. Odgovornost, dakako, leži na nama odraslima koji imamo zadaću uvesti dijete u svijet pismenosti mnogo prije nego što ono postane spremno za samostalno čitanje i pisanje.
0 - 6 mjeseci: Nikad nije prerano za čitanje
Stručnjaci ističu kako je djetetu potrebno čitati od najranije dobi. U razdoblju do šest mjeseci života dijete sluša samo glasove pa je sasvim nevažan izbor literature. To može biti slikovnica s pričom, ali i običan članak iz dnevnih novina. Čitanje je ovdje u drugom planu, važno je vrijeme provedeno zajedno - zbližavanje i maženje uz novi rekvizit.
6 - 12 mjeseci: Razvijanje ukusa prema knjigama
Kao i sve ostalo u ovom ranom razdoblju života, tako će i slikovnica najvjerojatnije završiti u djetetovim ustima. Sada kada svog mališana možete posjesti u krilo, zgrabite odgovarajuću slikovnicu za dijete od šest mjeseci do godine dana života (slikovnica bez teksta, pojmovna slikovnica) i zainteresirajte svog mališana za predmet listanjem stranica, pokazivanjem prstom i objašnjavanjem.
1 - 2 godine: Čitanje postaje rutina
U ovom razdoblju djeca postaju svjesna da su knjige mnogo više od materijala za grickanje. Sada kada ih drže, okreću stranice i stalno ih iznova nose odraslima da im čitaju, možete započeti povezivati stvari iz slikovnice s onima iz stvarnog života postavljajući im pitanja Gdje je mrkva? Možeš li pronaći mrkvu? Mališani će tako uskoro odgovarati na pitanja i dovršavati rečenice. Baš kao i s hranom, zaokupiranost slikovnicom neće dugo potrajati. No kratkotrajan interes vas ne treba zabrinjavati budući da je jedino važno kvalitetno provesti vrijeme sa svojim djetetom, ma koliko god ono kratko trajalo.
2 – 3 godine: Čitaj, čitaj, čitaj mi to opet
Dvogodišnjaci uživaju u rutini, ponavljanju i predviđanju situacija, stoga će se fokusirati na jednu njima najdražu priču/slikovnicu koju već znaju napamet i nerado započinjati nešto novo. Tražit će od vas da im jednu te istu priču čitate iznova i iznova i nikako je se neće zasititi. Kad vam već postane zamorno, sjetite se da je ponavljanje izuzetno važno za razvoj rječnika u djeteta. Ako su priče za laku noć u ovom razdoblju života vašeg djeteta postale svakodnevna rutina, uspjeli ste stvoriti naviku koja će zauvijek postati sastavni dio njegova života i time ga uspješno uveli u rani svijet pismenosti.
Izvor: Healthychildren.org