Ilica kao slikovnica

Lijepi izlozi su najbolja reklama

Ilica kao slikovnica

Prolazeći neki dan zagrebačkim ulicama po tko zna koji puta sam se začudila koliko je svjetskih 'brandova' pronašlo svoje mjesto po hrvatskim trgovinama. No, mnogi se čude da su trgovine prazne. Povremeni ulazak i još rjeđa kupovina frustriraju jednako prodavače i vlasnike. Ali što su stvarni razlozi? Možda smijemo govoriti ponovno o krizi i nedostatku novca. No, cijene su zaista prihvatljive, ako ih usporedite sa prošlogodišnjima, a da ne spominjem one nekoliko godina unazad. Čak su se i prodavačice (a gdje su muški prodavači nestali?) promijenile na bolje: postale su ljubaznije, uslužnije i vedrije.

Ali čini mi se da smo zanemarili izloge. Izlog je prozor u kojem izlažemo, kako i sama riječ govori, robu koju nudimo u trgovini kako bi se već na prvi pogled potencijalna mušterija odlučila na ulazak u trgovinu i kupnju. No, izgleda da su vlasnici mnogih trgovina i prodavačice upravo tako shvatile ulogu izloga.  Pa tako mnogi izlozi izgledaju kao police na kojima je roba naslagana, ili jednostvano izložena bez reda i smisla. Jedino što svakako vrišti iz takvih izloga su cijene – većinom niske. No, sam izlog izgleda kao dio nekog outleta ili magazina. Zagreb, na žalost nije jedini grad koji ima previše takvih izloga. No, postavlja se pitanje gdje su nestali aranžeri. Nekad ste Ilicom mogli vidjeti vrijedne ljude u izlozima koji su slagali priču koja se nekom periodikom mijenjala, ali je očima običnog prolaznika bila otkrivena tek potpuno završena. I često su baš ti izlozi bili razlog ulaska i kupovine.

Ne bi se smjeli zanemariti izlozi. Jer zamislite koliko sreće ima ona trgovina čiji je izlog na jednoj od najprometnijih pješačkih ulica. Pokušajte izračunati koliko ljudi prođe dnevno uz izloge na Ilici ili nekoj drugoj zagrebačkoj ulici u centru koji je većinom pješačka zona. Možda govorimo o 20.000 ljudi, možda je ta brojka dvostruka, možda i peterostruka. Postoje li tiskovine koje se mogu zakleti u svoju nakladu u tolikom broju? I koje su to? A koliko košta zakup oglasnog prostora na jednoj stranici u takvim tiskovinama? I to samo za tjedan ili maksimalno mjesec dana? A izlog stoji svaki dan na istom mjestu. I svaki dan u njega mogu neograničeno zuriti prolaznici, dok je taj prostor vlasniku trgovine besplatan ili je već obračunat u najam. Zar nije važno maksimalno iskoristiti taj prostor kako bi se što bolje prezentirala trgovina i njena roba?

Neke sam aranžere poznavala još iz vremena kad sam tek počela svoje istraživanje modnih trgovina i sjećam se tih doživljaja izloga, tih čarobnih priča i žalim za ljudima koji su bili vrsni aranžeri izloga, jer njihove su ruke bile umjetničke, njihova djela za pamćenje, a Ilica je bila slikovnica.  

S povjerenjem,
Andreja Horvatić
Image consulting specijalist
www.profashion.com.hr