Svi oko nas pitaju je li progovorio, pa kako nije do sada i meni je to postalo previše stresno. On razumije sve kada mu kažem - da ugasi svjetlo, donesi stolicu, sve napravi. Kad ga pitam gdje mu je glava, oči ili ruke ili gdje piški sve mi pokaže prstom. Govori samo mama, babo, dedo i kada mi nešto daje kaže "eto", zna reći da pas laje av, av i ostalo ništa. Kada mu kažem da nešto reče, on kaže aaaaa i ostane na tome, a tako je govorio i s 8 mjeseci. Razigrano je dijete, uvijek bi se sakrivao da ga potražim, dovede me u sobu da gledam kako on skakuće u krevetu, kada hoće van uzme me za ruku da obučemo jaknu, donese i pokaže mi da trebam zakopčati. Igra se samo kada sam ja s njim na podu i pokazujem mu igračke, slaže lego kockice jednu na drugu sam, vozi svoje autiće po stanu, kada mu kažem da stavi medu na auto da on vozi, on to i uradi. Uvijek kada nešto uzme zna odakle je uzeo i vrati na to mjesto, ne zaboravlja ništa, ali ne voli se baš kupati. Voli vodu da se prska i igra, ali ne voli da ga kupam. Bez mene neće ostati ni jedne minute, uvijek je sa mnom i uvijek moram biti tu. Do sada su kontrole bile sve uredne, inače nikada nije bolestan.
Poštovana mama,
navedene teškoće ukazuju na kašnjenje u jezično-govornom razvoju, iako to kašnjenje ne znači nužno razvojno zaostajanje ili postojanje teškoća u razvoju. Kašnjenje u pojavi prve riječi i usporeni jezično-govorni razvoj može biti rezultat sporije maturacije i nezrelosti djeteta, ali i rani pokazatelj mogućih jezični teškoća. Ipak, treba imati u vidu da je svako dijete posebno i ima vlastiti tempo razvoja. Djeca u dobi od 18 mjeseci obično imaju fond od 50-ak riječi koje mogu izgovoriti, i puno veći broj riječi koje razumiju. Također pokazuju razumijevanje jednostavnih naloga i mogu odgovoriti na jednostavna pitanja. Stoga pretpostavljam da su primarne teškoće Vašeg djeteta one u ekspresivnom jeziku, dok su vještine receptivnog jezika u skladu s dobi.
Važan aspekt jezično-govornog razvoja je i način na koji dijete komunicira s okolinom, koliko je razumljiva njegova komunikacija (iako nije verbalan), te da li se i koliko pri komunikaciji koristi neverbalnim sredstvima (pogled očima, geste, vokalizacije, mimika, pokreti tijela).
Djeca se također razlikuju s obzirom na stil i način usvajanja jezika. Tako su neka djeca vrlo pričljiva i izgovaraju riječi unatoč teškoćama koje imaju pri njihovom izgovoru. Druga djeca su puno opreznija i ne progovaraju dok nisu sigurna da će moći izgovoriti riječ. Stil učenja često je povezan i s djetetovim temperamentom i socio-emocioonalnim razvojem. Čini se da Vaše dijete voli biti u interakciji i provoditi vrijeme u igri s Vama, što je važan aspekt učenja. Ipak, pretjerana vezanost i ovisnost djeteta o majci može ukazivati na emocionalnu nezrelost i teškoće odvajanja (separacijska anksioznost). Ove teškoće su normalne i česte kod djece, osobito u razdoblju do 6-24 mjeseci starosti.
Svakako preporučam da nastavite poticati (ali ne forsirati - kako se ne bi stvorio dodatni otpor) i pratiti djetetov jezično-govorni razvoj. Ukoliko se djetetovo kašnjenje zadrži i u dobi od 24-30 mjeseci obratite se logopedu, kako bi se napravila procjena i dobio bolji uvid u djetetove razvojne sposobnosti
Asja Dubravčić
mag. rehab. educ., mag. logoped