On sve razumije, ali ne želi pričati. Polazi vrtić ali i tamo ne priča, a dosta se igra sam i ne komunicira sa svojim vršnjacima. Bio je u bolnici sa 1,5 godina gdje mi nisu da li da budem s njim, pa mislim da je možda doživio šok. Uz to još su ga vezali za krevet da ne može van. Ne znam u čemu je problem ali teško je raditi s njim. Ponekad kad mu nešto ne dam, počinje lupati s glavom u pod. Još uvijek kad ga ostavljam u vrtiću jako plače. Tete kaže da je to samo faza, ali nisam više sigurna. DF
Poštovana mama,
teškoće Vašeg djeteta koje spominjete ukazuju na moguće zaostajanje u jezično-govornom (npr. "govori par riječi") i socio-emocionalnom razvoju (npr. "igra se sam i ne komunicira sa svojim vršnjacima", "lupa glavom o pod").
Djeca urednog razvoja u dobi od 3 godine pokazuju veliki interes za jezik i komunikaciju i aktivno se služe jezikom u svrhu komunikacije. U govoru se još uvijek javljaju teškoće u izgovoru pojedinih glasova i riječi, ali one su razvojno normalne. Djeca mogu povezano pričati o nedavnim događajima i iskustvima, kao i odgovarati na jednostavna pitanja. U govoru se služe rečenicama od 2 do 4 riječi. Također, djeca u ovoj dobi postaju sve više socijalna i počinju pokazivati interes i uključivati se u igru s vršnjacima. Ako Vaše dijete ne pokazuje navedene vještine svakako postoji razlog za zabrinutost.
Lupanje glavom o pod u situacijama kad ne dobije željenu stvar ukazuje na teškoće u regulaciji emocija i samokontroli. Djeca u ovoj dobi često pokazuju teškoće s nošenjem s emocijama, osobito ljutnjom. Ipak, u ovoj dobi dijete bi već trebalo imati usvojene neke primjerenije strategije pokazivanja svoje ljutnje. Postojeće teškoće mogu biti povezane s teškoćama u jezičnom razumijevanju i izražavanju.
Plač prilikom odvajanja u vrtiću je čest i javlja se i kod starije djece predškolske dobi. Ipak, njegovo dugo zadržavanje može ukazivati na emocionalnu nezrelost i teškoće odvajanja (separacijska anksioznost).
Negativno iskustvo hospitalizacije i odvajanja od majke, koje je vaše dijete doživjelo u ranoj dobi, svakako je imalo utjecaj na njegov razvoj. Moguće je da je ova trauma povezana s djetetovim odbijanjem govorenja, emocionalnom nezrelošću i strahom od odvajanja. Svakako Vam preporučam da se vezano uz postojeće teškoće posavjetujete s logopedom i psihologom.
Asja Dubravčić
mag. rehab. educ., mag. logoped